Vrouw die glimlachend een groot Google-logo vasthoudt, gekleed in een witte blouse en lichtblauwe jeans, voor een effen blauwe achtergrond.

blogs

Google-tools: onmisbaar voor bedrijven die online willen groeien

Leestijd: 5 minuten

medewerker foto   chantal kopie normaal

Chantal

August 2025

Marketing

Google is allang niet meer alleen een zoekmachine. Het is een compleet platform geworden waarmee je als bedrijf zichtbaar wordt, klanten aantrekt en betere keuzes maakt op basis van data. Wie het slim inzet, groeit sneller.

 


Zichtbaarheid begint met je bedrijfsprofiel

De basis? Een Google Bedrijfsprofiel. Daarmee zorg je dat je bedrijf netjes verschijnt in Google Zoeken en op Maps. Niet alleen met je adres en openingstijden, maar ook met foto’s, berichten en reviews. Vaak is dit het eerste contactmoment met een potentiële klant, nog voordat ze je website bezoeken. 

 

 

Op het juiste moment in beeld

Soms wil je niet afwachten tot iemand je vindt, maar zelf het initiatief nemen. Google Ads geeft je die mogelijkheid. Je advertenties verschijnen precies op het moment dat iemand zoekt naar wat jij aanbiedt. Dat kan in de zoekresultaten, maar ook met banners of video’s. Zo bereik je de mensen die al klaar zijn om te kopen of contact op te nemen.

 


Weten wat werkt en bijsturen

Meer bezoekers is mooi, maar je wilt vooral weten wat er gebeurt zodra ze op je website komen. Daar komt Google Analytics om de hoek kijken. Je ziet waar mensen vandaan komen, welke pagina’s goed werken en waar ze afhaken.
En met Google Search Console ontdek je hoe Google jouw site ziet. Op welke zoekwoorden je wordt gevonden, of al je pagina’s goed zijn geïndexeerd en waar verbeterpunten liggen. Samen geven deze tools je het inzicht dat je nodig hebt om slimmer te beslissen.

 

 

Nog slimmer meten en rapporteren

Wil je meer grip op je data? Met Google Tag Manager voeg je meetcodes toe zonder gedoe. En met Looker Studio maak je overzichtelijke dashboards die je met één blik laten zien wat er speelt. Zo wordt data geen stapel cijfers, maar een verhaal waar je iets mee kunt.

 

 

Vooruitkijken met trends

En dan is er nog Google Trends. Daarmee zie je welke onderwerpen in opkomst zijn en waar jouw doelgroep straks naar zoekt. Een ideaal startpunt om campagnes en content op te baseren die nét even voorlopen op de rest.

 

 

Zo pak je het aan

Je hoeft niet alles tegelijk te doen. Begin met een goed bedrijfsprofiel en bouw daarna stap voor stap verder. Het belangrijkste is dat je begint en de juiste keuzes maakt. Hoe eerder je de juiste tools inzet, hoe sneller je inzicht krijgt en hoe groter je online zichtbaarheid wordt. Bedrijven die hier nu al mee werken merken dagelijks dat ze niet alleen meer bezoekers krijgen, maar ook veel beter begrijpen waar hun kansen liggen.

 

Daar helpen wij je graag bij. Best Marketingbureau zorgt ervoor dat deze tools niet alleen goed worden ingericht, maar ook slim op elkaar worden afgestemd zodat jij er echt resultaat mee behaalt.

Ook aan de slag met Google tools?

Wil jij de google tools efficiënt inzetten? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.

Anti-spam
Typ bovenstaande code over.