Jacintha | Juli 2024 | Marketing
Elk bedrijf heeft een verhaal te vertellen. Door dit goed te verwoorden of te verbeelden, maak je echt contact met je doelgroep. Voor mij, als contentmarketeer bij Best, een belangrijk uitgangspunt als ik bezig ben voor een klant. In deze blog vertel ik je graag over één van de marketingdisciplines, namelijk: contentmarketing.
Contentmarketing is een vorm van marketing, specifiek gericht op het maken én verspreiden van relevante informatie. De essentie van contentmarketing is lang niet altijd om iets verkopen. Het is een strategie om het vertrouwen en de bekendheid van je merk te vergroten, waardoor iemand kiest voor jouw dienst of product. De kracht zit niet in het vertellen wat je product of dienst precies doet, maar wát het voor iemand oplost.
‘De kracht zit niet in het vertellen wat je product of dienst doet maar wát het voor iemand oplost.’
Denk in oplossingen en antwoorden
‘Niet om iets te verkopen?’ denk je misschien. Natuurlijk weet ik dat je als ondernemer geld moet verdienen om te blijven draaien. Maar het onderliggende concept is dat het bieden van oplossingen of antwoorden de weerstand tegen jouw commerciële communicatiestijl vermindert. Hierdoor komt jouw boodschap veel effectiever over. En als het gevoel bij je doelgroep goed is, dan is de stap tot conversie sneller gemaakt.
Toch is er een ‘maar’, namelijk dat investeren in contentmarketing ook betekent dat je voor een marketingstrategie gaat met een langetermijnvisie. Als je tijd én energie durft te steken in contentvormen die passen bij jouw bedrijf, zul je merken dat klanten bij je terugkomen. Het spreekwoordelijke ‘geduld is een schone zaak’ verwoord dit perfect.
Spreek je doelgroep direct aan
Contentmarketing onderscheidt zich van andere marketingvormen, doordat het specifiek inspeelt op wat de doelgroep wil én nodig heeft. Het is wel echt belangrijk dat je een goed beeld hebt van wie jouw doelgroep is, voordat je start met delen. Je creëert content die niet alleen hun aandacht trekt, maar jouw doelgroep ook motiveert om in actie te komen. Ter vergelijking met een tv- of radiocommercial; je bereikt meestal een grote groep mensen, maar ook veel mensen die niet geïnteresseerd zijn.
Contentvormen op jouw verhaal te delen
Contentmarketing is absoluut geen nieuw begrip en intussen zijn er al heel wat contentvormen ontstaan om te gebruiken. Het is een mix van tekstuele, visuele en audio-uitingen, die je met een goede dosis creativiteit goed eigen kunt maken. Ik zet een paar interessante op een rij:
- Blogs
- Socialmediaberichten
- Video’s
- Podcasts
- Whitepapers
- Klantcasussen
- Testimonials
- Tutorials
- Nieuwsbrieven
- Infographics
- Webinars
- Quizzen
- Samenwerkingen met influencers
Contentmarketing is een mooie manier om jouw doelgroep te bereiken. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om te realiseren dat het investeren van energie én tijd nodig is voor een succesvolle strategie.

Zet de volgende stap in jouw marketingstrategie
Ben jij klaar om contentmarketing nog efficiënter in te zetten en jouw bedrijf verder te laten groeien? Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op. Samen bekijken we hoe jij meer uit je marketing kunt halen.